Andros als eerste geregistreerd met digitaal toegankelijke kliniek website
Op de website van ZKN werd onlangs een artikel gepubliceerd waarin Andros Clinics haar ervaring deelt over het traject om tot een digitaal toegankelijke website te komen.
De website van Andros Clinics is nu digitaal toegankelijk. Zij is de eerste kliniek die het Waarmerk Drempelvrij haalde en zich liet registeren. ‘Uiteraard willen we dat iedereen een goede ervaring heeft op onze website, mensen met én zonder beperking’, vertelt Melanie Schaap, Marketing Manager bij Andros. Hoe dit traject verliep vertelt ze in dit artikel. Met een toelichting van de betrokken partijen: de toetsende instantie Cardan Technobility en webbureau New Fountain.
Quick scan via ZKN
Eind 2020 kreeg Andros via ZKN, de branchevereniging van klinieken, de mogelijkheid om een ‘Quick scan toegankelijkheid’ uit te laten voeren op hun website op basis van Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 AA. Dat is de huidige eis waar overheidswebsites aan moeten voldoen. “De knelpunten bleken heel anders dan we in eerste instantie dachten. We hadden verwacht dat we functies moesten toevoegen bijvoorbeeld een voorleesfunctie of een keuze voor grotere letters. Het bleek veel meer een kwestie van ‘strak programmeren en communiceren’. Daarmee zorg je er bijvoorbeeld voor dat de website bediend kan worden met het toetsenbord en niet alleen met de muis en geschikt is om met eigen hulpmiddelen te beluisteren en te bedienen” aldus Melanie Schaap van Andros.
Website die druk wordt bezocht
Andros heeft gespecialiseerde urologische klinieken, waarbij je al snel te maken met taboe onderwerpen. Onderwerpen waar mensen liever online over lezen dan over praten. De afgelopen jaren groeide de website naar ca.150.000 tot 200.000 bezoeken per maand, met bijna 90% organisch verkeer. De website presteert goed: 13.000 mensen kozen ervoor om cliënt te worden in 2021.
Melanie: “Omdat we zo’n goedlopende website hebben waren we huiverig om grote veranderingen door te voeren.
Hoewel we qua Search Engine Optimization (SEO) en User Experience (UX) nog steeds goed presteerden merkten we wel dat we toe waren aan een next step om de enorme groei van de website bij te kunnen houden. Vooral qua techniek. We besloten de website opnieuw te laten bouwen op basis van het bestaande ontwerp maar wél digitaal toegankelijk.”
Geen voorbeelden en veel onduidelijkheid
“Online zagen we geen enkele kliniek die aangemerkt was als toegankelijk, en ook maar één ziekenhuis. Ook de reacties uit onze omgeving waren niet erg bemoedigend: ‘dan moet je je huisstijl aanpassen’, ‘dan krijg je zo’n kale overheid website’ of ‘dat is slecht voor de UX en daarmee voor het werven van nieuwe cliënten’. Maar we bleven optimistisch en kozen voor de insteek: ‘waar we kunnen voldoen, voldoen we aan WCAG 2.1 AA maar het mag niet ten koste gaan van kwaliteit”.
Het traject
Andros ging het traject in met haar huidige webbureau New Fountain, SEO bureau SDIM en CARDAN als toetsende partij. Omdat elke verandering alle partijen raakt moesten de partijen goed samenwerken en met elkaar slimme oplossingen bedenken. “De meeste punten konden met kleine aanpassingen in het ontwerp worden opgelost. Een groot punt dat we tegen kwamen was het gebruik van de oranje kleur uit onze huisstijl versus de contrast eisen. Maar door het gebruik van een contrast button is dat ook opgelost: de website wordt getoond in onze huisstijl, en de bezoeker die behoefte heeft aan meer contrast kan via een knop in het menu kiezen voor een versie met aangepaste kleuren, zie de bijgevoegde screenshots van de website.”
Het resultaat
Nadat Andros alle adviezen en aanpassingen op de website had doorgevoerd heeft een onderzoeker van CARDAN Technobility een handmatig onderzoek uitgevoerd op de 50 webrichtlijnen uit de WCAG. Uit het eerste onderzoek kwamen nog enkele aandachtspunten naar voren die samen met de specialisten van New Fountain en Cardan Technobility binnen twee weken zijn opgelost. Bij de herinspectie twee weken later bleek dat de website van Andros voldeed aan alle succescriteria.
“Trots dat het is gelukt! We hebben nu een toegankelijke website: www.mannenkliniek.nl en de kwaliteit staat zeker nog overeind.”
Cardan Technobility over de begeleiding en toetsing
Cardan Technobility toetst websites, apps en documentatie op digitale toegankelijkheid. Ook zorgt zij voor begeleiding en trainingen hierin. Manager Marijn van der Laan van Cardan Technobility geeft een toelichting.
“Alle overheidswebsites moeten nu al digitaal toegankelijk zijn, of inzichtelijk maken hoe zij dit gaan worden. Voor andere organisaties, mogelijk ook klinieken, gaat vanaf 2025 de European Accessibility Act formeel in, dit is een Europese wet voor digitale toegankelijkheid. Alleen kleine ondernemingen worden vrijgesteld van bepaalde verplichtingen. We begeleiden en toetsen nu ook volop niet-overheid websites. Logisch, want 2025 komt steeds dichterbij.
Via ZKN en het ministerie VWS kregen we de opdracht om 50 quick scans digitale toegankelijkheid aan te bieden. Zo kwamen we in contact met Andros Clinics. De ervaring die Andros deelt herkennen we. Digitale toegankelijkheid heeft invloed op het ontwerp, de content en de techniek. Dat maakt het dus heel breed. Maar daarnaast zijn de richtlijnen ook heel gedetailleerd, zeker op het gebied van techniek. Dat maakt het voor organisaties die nog niet bekend zijn met digitale toegankelijkheid behoorlijk ingewikkeld. Daarom toetsen we als Cardan niet alleen, maar zijn ook beschikbaar voor ondersteuning tijdens het ontwikkeltraject en de toetsingen.”
Webbureau New Fountain over de ontwikkeling en bouw
New Fountain ontwikkelt en bouwt websites sinds 1999. Zij kreeg de opdracht om de website mannenkliniek.nl opnieuw te bouwen in WordPress en het ontwerp waar nodig aan te passen aan de eisen van digitale toegankelijkheid. Directeur Frans Eldering vertelt over het traject.
“Nette code is key bij het toegankelijk maken van websites. Daarom moet de toegankelijkheid vanaf start bouw worden opgepakt. Alles wat zichtbaar is moet ook in code te lezen zijn voor de hulpsoftware die bezoekers mogelijk gebruiken. En de website moet voor iedereen te bedienen zijn. Dus ook met een toetsenbord of met de stem. Dat vergt veel van de gebruikte techniek. De code geeft op alle relevante posities de juiste handvatten voor de toegankelijkheidssoftware van de bezoeker. Een voorbeeld is het labelen van invulvelden van formulieren zodat de voorleessoftware herkent wat er ingevuld moet worden. En labels in de menu of items open of dicht staan. Qua ontwerp aanpassingen ging het vooral over kleuren en lettergroottes.
Naast de officiële toetsing hebben we de website ook getest met mensen die niet of nauwelijks kunnen zien. Hoe zij de site bijvoorbeeld bedienen met een braille browser of voorleessoftware. Dan valt alles in een keer op zijn plaats en zie je waarom je het doet.
Het is een gemiste kans om nu digitale toegankelijkheid niet mee te nemen als er een nieuwe website moet worden ontwikkeld. Het is over drie jaar al 2025, en je mag er toch vanuit gaan dat de website die je nu gaat ontwikkelen dan nog in de lucht is.”
ZKN over digitale toegankelijkheid
ZKN: “Andros Clinics heeft proactief het voortouw genomen om voor alle troepen uit haar website digitaal toegankelijk te maken en dat is gelukt. Onze felicitaties aan deze koploper! ZKN hoopt dat de quick scan die eind 2020 werd aangeboden al meer klinieken op dit spoor heeft gezet. In elk geval willen we deze case van Andros graag verder delen met andere klinieken die in 2025 ook aan deze regelgeving moeten gaan voldoen.”
Bron: ZKN